Pin it

18 november 2014

Amerikansk äppelpaj med gammaldags vaniljsås

För ett tag sedan, eller det var i augusti, jisses vad tiden går fort. I alla fall, då fick jag ett infall att göra en äppelpaj. Hade totalt glömt bort vaniljsås eftersom jag själv inte äter vaniljsås. För att rädda upp situationen och göra min man väldigt glad gjorde jag en hemmagjord sås.



Letade fram mina kokböcker och som vanligt föll det på Leilas recept.

Till er som efterfrågat receptet, här är det.

Gammaldags Vaniljsås

1 liten kanna/4 portioner
2½ dl mjölk
½ vaniljstång
½ dl strösocker
4 ägg
½ dl majsstärkelse
2 msk mjukt smör
1dl vispgrädde

  1. Koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång. Lyft ur stången efter uppkoket.
  2. Vispa strösocker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt.
  3. Slå över den heta mjölken under vispning
  4. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll över i en kall skål när blandningen tjocknat ordentligt.
  5. Smält smöret i den varma krämen under vispning
  6. Kyl den i ett vattenbad med is eller kylskåp
  7. Lättvispa grädden och vänd i hop den med krämen till en fluffig vaniljsås.

Man får mycket äggvitor över. Tips är att göra maränger, varför inte ringla lite smält choklad över.

Smarrigt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar