Pin it

9 november 2014

Baka baka hitta på paj

Jag har hittat på något nytt, var tvungen att prova om det fungerade.
 Det gick vägen, hoppas jag.
Småkakorna eller pajerna blev lite mäktiga , men väldigt goda
Jag använde muffins- och bullformar, men egentligen tror jag det blir bäst med engångs aluminiumformar.


Jordnöt-och chokladpaj.


Pajdeg
2,5 dl vetemjöl
75g smör
0,75-1 dl Kesella

Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Blanda i Kesella och sno ihop till en smidig deg.
Låt vila i kylen  20-30 min.
Under tiden sätt på ugnen 225C.


Forma små bollar och platta ut i formarna



Grädda pajskalen en stund till dem fått färg. 
Låt svalna och stelna.


Förbered  Jordnötssmöret, smält i vattenbad.
Häll försiktigt i jordnötssås inte för mycket, tänk på att du ska få plats med hasselnötskräm sedan.
Låt svalna i frysen. Under tiden förbereder du vattenbadet för hasselnötskrämen.



När Jordnötssåsen har stelnat, häll försiktigt över hasselnötskräm. Låt sedan svalna i frysen.




Ta fram och njut till kaffet.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar