Pin it

1 november 2014

Husmorstips

Så här i förkylningstider när var och varannan person snörvlar och hostar runt omkring sig kan man ha småknep.
Varmt om fötterna och huvud är regel nr 1.

Honung, Ingefära, kanel, Lagerblad, vitlök är alla bra hälsoingredienser.

 Hur var det nu,ska man ha vitlök i öronen när man börjar få ont?
Näe tror inte det är någon bra idé, jag har även blivit rekommenderad att ha otvättat ull i öronen.
 Jag använder mössa istället, då fryser jag inte om öronen och värmen försvinner inte från huvudet. Skulle jag mot förmodan få ont i öronen skulle jag efter ett par dagar eventuellt gå till doktorn.


Lagerblad, Nejlikor, Kanelstång


Honung däremot är antiseptiskt, smörj in dig i honung när du bastar varmt minst 85 grader, du blir mjuk i hyn och doftar gott samtidigt som den nyttiga honungen går ini huden.
 Jag har olika sorters honung till olika ändamål. I bastun ska det vara flytande akaciahonung.
Bastun i sig är ett underverk för att slippa bli sjuk, man har bastat i alla tider, svetthyddor.
Alla nomadfolk har en typ av svetthydda. Se även dem gamla vikingarna....
basta minst 1 gång i veckan.



Hemma brukar jag ha en blandning av kanelstång, lagerblad, stjärnanis eller nejlikor det doftar lite jul ja, men är väldigt hälsobringande.
 Lagerbladen kommer från min egen planta jag köpte i våras, doftar gudomligt och mer markant än köpelagerblad.


Ingefära, färsk ingefära...
Ta några bitar i teet riktigt gott och nyttigt !


Kokosolja, jag använder virgin kokosolja, kallpressad.
Jag har en i köket till matlagning och en i badrummet till kroppen.

Kokosolja, Vitlök, Ingefära och Flytande Honung














Den bästa medicinen är ändå vila.




Sura och illa luktande handdukar eller träningskläder?
Ja då kan det vara en liten svamp, lägg kläderna i varmt vatten med lite ättiksprit innan tvätt.

Det gör susen,..
Bakterierna dör inte i för låga tvättemperaturer och det är därför det luktar surt när vissa kläder blir lite blöta, som träningskläder.
Sen kan man även ha bikarbonat i tvättrumman om man kör mycket låga temperaturer.
 Det är bra att köra en 60 eller 90 graders maskin lite då och då, ha alltid tvättmedelsfacket och frontdörren lite öppet efter tvätt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar