Pin it

30 november 2014

Lussekatt, Lussebröd, Saffransbröd

Lussekatt, Lussebullar, Saffransbröd, kärt barn har många namn


Så här i adventstider bakar var och varannan svensk lussebullar och dem som inte bakar, dem köper.

Jag bakar ungefär vartannat år, vartannat köper jag. Men även om jag köper mina katter så bakar jag ändå någonting med saffran till jul.



Idag finns det så mycket recept på julkakor och bullar med saffran.
 Alla recept bara på lussekatter, med eller utan kesella, det ska vara si och det ska vara så.

I år har jag gjort traditionella katter, 
men även några med mandelmassa i.

Jag gjorde även små runda bollar med mandelmassa i mitten,
 väldigt gott.

Många katter blev det, vi ska inte behöva bli utan innan jul.
Adventstid är lussekatts tid.
 Glögg, pepparkakor och lussekatt            




Recept

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 burk kesella (250g)
2 pkt saffran (á 0,5 g)
1 ½ dl socker
½ tsk salt
ca 1,8 l vetemjöl
Garnering: russin
Pensling: Ägg

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet. Häll i mjölken och värm till fingervärme, ca 37°C . Häll en del av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst.
Tillsätt resten av spadet, kesella, saffran, socker och salt. Arbeta därefter med maskin eller för hand
in så mycket mjöl att degen släpper bunkens kanter och är smidig . Täck bunken och låt degen jäsa ca 30 min.
Ta upp den på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Dela den i lika stora delar. Baka ut dem till önskad form. Börja alltid med de mindre bröden om du ska baka flera sorter.
Lägg det utbakade brödet på plåtar med bakplåtspapper. Låt brödet jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek 20-30 min.
Garnera med russin (om du vill). Pensla brödet med uppvispat ägg.

Grädda lussekatterna i mitten av ugnen 225-250°C 5-10 min.

( man rullar ut en liten bit av degen till en lång korv. Sen tar man var sin ände och rullar inåt så att det blir ett S.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar