Pin it

13 december 2014

LUCIA

Lucia för mig är något väldigt speciellt,
 alla gånger man har varit med i Luciatåget som tärna, lussat för skolan, med kören, föreningar, föräldrar och äldreboenden.
 Allt förberedande arbete, alla timmar av övning på sångerna, hur man ska gå.
 Linnet ska strykas och glitter ska inhandlas.
En gång har jag själv varit Lucia, då var jag 14 år och det var en av det största jag kunde var med om då. Visst har jag varit Lucia fler gånger än så, när jag lussat för arbetskolleger, men det har inte varit på samma sätt. Inte ett helt tåg med tärnor och stjärngossar.

Finns det något vackrare än en Lucia med ljus i hår, tärnor med ljus i hand och glitter?
  Inte så konstigt att vi blev kallade för änglar när vi lussade på byns ålderdomshem.

 Att inte få se Lucia på Luciadagen är för mig väldigt tråkigt.


När det gäller Luciatåget är jag väldigt traditionell, det ska inte vara några konstigheter, inga utspelningar eller nymodigheter.
Lucia har krona och rött band, Tärnor har ljus i hand och glitter i hår och runt midja. Vissa saker ska inte förnyas, vissa saker ska vara som dem alltid har varit.

Det är magiskt. Speciellt i kyrkan, med akustiken, sångerna, magiskt.

Alla sånger, man kan dem fortfarande, nästan helt utantill. Natten går tunga fjät, Lusse lelle. Det strålar en stjärna, den sistnämnda är min favorit att sjunga och lyssna på. 

Tårarna kommer direkt, vissa sånger gör så med en.



Denna kalla mörka Luciamorgon tittade jag på TVs Lucia, väldigt vackert!






Luciasång

Nu vaknens och glädjens Lucia är här,
och natten mot morgonen vänder.
 Det skimrande ljusen o kronan hon bär,
och hoppet i hjärtat hon tänder.


Välkommen, du midvinterns strålande mö;
Du tröstande budbärarinna.
Se livet, som höljes av frost och av snö,
Skall seger ånyo dock vinna.


Välkommen, välkommen på nytt i vårt hus,
Du ljusbrud, som natten betvingar
och tänder i mörker en strimma av ljus
och hoppet och glädjen oss bringar !



Så mörk är natten

Så mörk är natten i midvintertid,
men se då nalkas Lucia.
Hon kommer den goda med ljuset hit,
hon kommer med hälsning om julefrid,
hon kommer med ljus i sin krona.
I mörka natten i midvintertid,
vi hälsar dig väna Lucia.
Välkommen du goda med ljuset hit,
välkommen med hälsning om julefrid,
välkommen med ljus i din krona.

När det lider mot Jul (Det strålar en stjärna)
Det strålar en stjärna
Det strålar en stjärna förunderligt blid,
i öster på himlen hon står.
Hon lyst över världenes oro och strid 

i nära två tusende år.
När dagen blir mörk och när snön faller vit,
då skrider hon närmre, då kommer hon hit
och då vet man, att snart är det jul.
Ty julen är härlig för stora och små,
är glädje och ljuvaste frid,
är klappar och julgran och ringdans också,
är lycka oändligen blid,
är ljus, alla ögon då stråla som bäst,
och stjärnorna tindra som mest
och där ljuset är, där är det jul.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar