Pin it

12 januari 2015

Koka egen buljong

 Att koka egen buljong eller ta tillvara buljong efter kok är inte så vanligt idag.
 Jag har börjat göra detta och frysa in.

När jag kokar hel kyckling, kött med ben eller en hel fisk med huvud så sila detta och använd i grytor och soppor, frys in i små burkar.
kokar buljong på räkskal
Bara att ta fram från frysen och lägga i direkt i grytan.


Häromdagen kokade jag fisksoppa.
Jag kokade fisken för sig (hela fisken) med vatten och väldigt mycket havssalt, tog upp fisken och rensade denna och
lade i mindre bitar.
När jag skalade räkorna så sparade jag skalet och kokade sedan upp skalen med vatten.


Jag silade både fiskavkoket och räkskalskoket och vips hade jag egen buljong utan tillsatser och tillsatt socker.

En av dem bästa och godaste fisksoppor jag någonsin ätit.
 Det blir något helt annat när man gör det från grunden.

Det kanske tar lite extra tid, men bara man planerar så tycker inte jag att det tar så extra lång tid egentligen och maten blir mycket renare, bättre och godare.
Matglädjen och att det blir kul att laga mat gör ju inte saken sämre.

I soppan hade jag även i förutom fisk och räkor, potatis, morot, jordärtskocka, lite grädde, gurkmeja, lite saffran, hela- och mortlade vitpepparkorn, timjan, lite cayennepeppar och salt.

Nu hade inte jag musslor hemma, men det ska jag ha i nästa gång, med- och utan skal.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar