Pin it

29 mars 2015

Fint till Påsk


Nu har jag äntligen handlat blommor till utekrukorna. 
Jag tycker det ä så roligt att få göra iordning blomkrukorna och blomlådorna.
Nu har jag planterat minipåskliljor, påskliljor,vita påskliljor, pärlhyacinter, vanlig hyacint och lite andra blommor.

Jag har även påskpyntat på farstun.
Så nu är det riktigt påskfint inför nästa vecka och den annalkande påsken.
Nu är det bara påskgodiset som ska inhandlas, man vet aldrig om man får besök av påskkärringar.
Det var ett år som det kom förbi tre stycken med en liten teckning.¨

Det är en tradition som verkar försvinna. 
Lite trist, varför är det så?

Varför försvinner våra traditioner?

Har man inte tid, ids man inte.
Jisses vad vi satt flera dagar innan och ritade teckningar. Sen var vi ute och sprang runt på gårdarna och "påskade" utklädda var vi till påskkärringar, med kvastar och kaffepannor eller korgar.
Glad Påsk ! sa vi och räckte fram en teckning. För det fick vi godis eller pengar, 5,- 10 eller 25 öringar, wow när vi fick en 1 krona.


Fast det var godis vi ville ha.
Jag kommer att ha godis i alla fall, om det kommer en häxa förbi.Sen måste påskäggen fyllas till påskafton.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar