Pin it

5 april 2015

Tranor tranor och åter tranor

Vad gör man en Påskhelg?


 Jo man åker till Hornborgasjön och tittar på tranor och trandansen.

Klockan halv sju på morgonen parkerade vi bilen vid Hornborgasjön.





När man kliver ur så hör man ett öronbedövande kackel, som växer ju närmare vi kommer sjön, sen ser man dem, tranor överallt.

Fotografer överallt.



Sen vänjer man sig, man står där i några timmar.
Fascinerande.
De kommer tranor hela tiden, inflygandes, våg efter våg.

Senare under förmiddagen kommer det även lite mer folk, då har dem flesta fotograferna dragit. Dem som var där tidigt i gryningen.

Jag är glad att jag fick vara med om detta.
Stå där i gryningen, -4ºC, frost på marken, snö i luften, varm kaffe i termosmuggen, tusentals tranor.

Magiskt !











Att rekommendera, trandansen bör man se någon gång i livet.
Klä på er varmt, ulltröjan kommer väl till pass. Den där man har undanstoppad i en låda.





 Enligt statistiken var det 19600 tranor den 4 april 2015 under hela den dagen. Jag undrar hur många som var där samtidigt som oss. Tranorna både lyfte och landade under dem timmarna vi var där.

 Jag har tagit alla fotografier i min blogg.
Jag kan rekommendera att titta in på min mans sida för vackra bilder som han har tagit,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar