Pin it

27 juli 2015

Göra egen glass

Glass att göra själv, det finns massor av recept.
Kan säga så här, övning ger färdighet..

Glassarna mina blev goda, men inte snygga.
Dem skulle aldrig vinna en skönhetstävling.

Jag har köpt olika smaker och färger samt formar.
Denna gång gjorde jag två olika glassar,
nu använde jag mig av riktiga smultron,
smultronsmak och röd geléfärg till den ena och den andra fick blå färg, riktiga blåbär och tuttifruttismak.






Sen gav jag mig på det roliga arbetet med att smälta choklad och skulle göra överdrag.

Njae det var inte det lättaste och vad kladdig det blev i cellofanpåsen. Ska försöka utveckla det där.

När vi provåt våran blåbärsglass så konstaterade vi att jag hade kunnat skippa chokladen, glassen var god som den var.

Nästa steg är att göra glass i en burk och då ska jag göra en glass med lakrits - och hallonsmak.

Det tror jag blir gott och jag överger inte ideén med att ha i äkta bär i glassen.
Det höjer inte bara smakupplevelsen utan även synen.