Pin it

26 juli 2015

Hemmagjord kräftröra

Att köpa röror i all välmening,men det blir mycket godare när man gör det själv.
 Oftast tycker jag att röran känns fräschare och lättare när jag har gjort min egen än den köpta.

Denna röra passar utmärkt till vanligt fransk bröd, rostat bröd eller bara till ost och kex.
Jag hittade på detta recept precis i samma stund som jag gjorde röran och jag har bara gjort
 den en gång. Jag har alltså inga mått utan man får ta en klick av varje och sedan smaka sig fram.


Det du behöver är;
Grekisk yougurth
Majonäs
Röd rom
Svart rom
Saft från 1 skiva citron
Röd lök
Dill
Kräftsjärtar
Salt och svartpeppar


Gör så här.
Hacka en kvarts röd lök.
Hacka lite dill.

Ta några matskedar av yougurthen och sätt i en skål. Blanda i en klick majonäs och rör om.
Lägg i ca 1 tsk röd rom och knappt ½ tsk svart rom och rör om.
Blanda i den hackade röda löken, dill och kräftstjärtar, rör om.
Häll i saften från 1 skiva citron och gärna en skvätt från kräftstjärts spadet eller lagen.
Smaka av, salta och peppra efter smak.

Lägg över i en fin skål och låt stå att vila i kylen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar