Pin it

28 juli 2015

Orsa Rovdjurspark

Nu under semestern passade vi på att göra  ett besök på Orsas Rovdjurspark, har aldrig
varit där tidigare och vi tyckte det kunde vara en trevlig dagsutflykt.
Min mamma följde även med på äventyret så vi fick en heldag att umgås på.

Man är rätt stel när man kliver ur bilen efter ett antal timmar.
Vädret var bra, inte för varmt och inget regn, det var molnigt med en del solglimtar.
Det var rätt mycket folk, men inne på parken kändes det väldigt
luftigt och man behövde inte trängas.

Vi hade blivit tipsade av tidigare besökare att ha bra skor då det är mycket gå och
jobbig terräng och det rekommenderar jag med, ta inte finskorna,
 ta gympaskor och eller vandrarskor, det är väldigt backigt,
mamma min hade sin stav med sig och det sa hon var tur att hon tog med.

Mot djuren, med kartan i hand strövade vi iväg mot vargarna.
Vi stod där och tittade och tittade, gick vidare bort och tittade och
 tittade, jag började få lite Jurassic Park varning.

Mannen min stegade i väg med raska steg mot berguven
medan mamma och jag lufsade sakta efter och se där,
ljudlöst bakom oss kom vargen traskandes.
Jisses vad fin han var, sen var han bara borta igen upp in i skogen.



Berguv såg vi, satt där och stirrade surt, 
ingen Lo i sikte, brunbjörnar såg vi dock och
ett par lata sibiriska tigrar som låg och sov i gräset.







Av snöleoparden syntes bara en svans och den persiska leoparden
lyste med sin frånvaro, sen kom vi ner mot Kamtjatka björnarna och
där såg vi alla fall två stycken som smålekte med varandra.
 Min man började också mumla något om "det börjar likna Jurassic park" inga djur i syns.





Isbjörnen bjöd på en härlig show med sin boll och sitt bildäck, 
järven sov, vi såg ryggen på honom.

 När vi kom ner mod Kodiakbjörnen så visade även han upp sig.
Han drog ner ett träd ner i vattnet och sedan hittade han ett gammalt ben
som han började smaska på.




Vi åkte närmare 70 mil och det kostar rätt mycket att gå in,
 men helheten av dagen ger ändock gott betyg,
vi fick umgås och prata och titta på en del djur,
men tyvärr inte så många djur, som jag hade hoppats på. 
Det är ändå värt att åka till parken och det arbetet dem gör för
 utrotningshotade arter är fantastiskt. Har man barn med så finns det
så klart andra saker att göra i parken som är riktade
till barn, såsom frågor och svar, luckor,
 små hus med utsällningar som man kan gå in i och så vidare.

För bättre fotografier än mina mobilfoton ovan gå in på min mans sida.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar