Pin it

20 juli 2015

Stickade hakklappar med mönster

Under semestern har jag stickat några hakklappar i olika storlekar och färger.
Det började lite med att en väninna började virka snuttefiltar i olika mönster och former.
Nu har jag även stickat några tvättlappar.
Garnet jag använt mig av är Cotton Silk från Hjertegarn.
Det är 78% bomull och 22% silke.
Det är ett mjukt och skönt garn som kan tvättas i 40°C, samt lättstickat.
Det går lätt att sticka en hakklapp under en dag när man är ledig.


Mönstret har jag hittat på Drops, men det är med ett annat garn.
Jag har utgått från grundmönstret sedan har jag lagt till några varv efter att jag blivit varm i kläderna.

Mönster Hakklapp


Garn; Cotton Silk från Hjertegarn
Stickor; 4mm - 4,5mm

Lägg upp 32 -36 - 40m på sticka. Sticka sedan 4v rätt efter det fortsätt med slätstickning förutom de yttersta 4m i varje sida som stickas rätt varje varv.

När arbetet mäter 13 - 15 - 17cm stickas 4v rätstickningöver det mittersta 16 - 18 -20m, de resterande maskorna stickas lika tidigare. Sedan maskas de mittersta 12- 14-16 m av = 10-11-12m
kvar i varje sida.
Sätt maskorna i arbetets högra sida (sett från rätsidan) på en tråd eller i en säkerhetsnål. 

Vänster sida = 10-11-12m, fortsätt i slätstickning och sticka 2m rätt mot halsen och 4m rätt i sidan.
När arbetet mäter ca 20-22-24cm - avpassa så att nästa varv stickas på avigsidan - sticka då 1v rätt på avigsidan. I slutet på detta varv lägg det upp 36-40-44 nya maskor in mot halsen (=knytband).
På nästa varv avmaskas alla maskor.

Höger sida = Sätt tillbaka maskor på stickan och sticka som vänser sida, tills arbetet mäter ca 20-22-24cm - avpassaså att nästa varv stickas på avigsidan. Sticka 1 varv rätt på avigsidan, sedan 1 varv rätt på rätsidan. I slutet på detta varv läggs det upp 36-40-44 nya maskor in mot halsen (=knytband).
På nästa varv avmaskas alla maskor.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar