Pin it

14 juli 2015

Vardags tankar

Tittar ut på morgonen, vem sitter där på gräsmattan?
Haren Harald som grannen döpt han till.
Är det en han föresten, det kanske ska var Haren Henrietta.


Tystnaden störs av ett kraxande skratt.
Ja vem kan det vara?
En skata, men var är resten av familjen?
Det ska vara tre barn och två föräldrar.
På sistone har jag bara sett tre ungar och en föäldrer.
Jag hitar mat gömt i mina blomådor.
Jag vet att det är skatan som gömt maten där.


Det är ingen vidare sommar, det regnar nästan hela tiden skulle jag vilja säga.
En del växter växer så det knakar, blommor till exempel.
Vackert blir det med vattendroppar.

Blåbär verkar det däremot vara dystert med. Har inte sett en blomknopp ens. Den här tiden förra året var jag i skogen och plockade några liter bara på ett par timmar.
Hur blri det med svampen månntro?
Kommer det några sommarkantareller?
Eller är det för blött, det har ju varit rätt kallt, men det har ju kommit en del sol.
Svampen kan ha tur.
Men bär är det nog knapert med, den kalla våren och försommaren gjorde sitt.
Mina örter och grönskaer växer däremot så de knakar i mina odlingslådor.
Har plockat in lite öreter som får hänga på tork.
Dill, vackra dillkronor, dom har jag fryst in.

Lite lyx måste man unna sig.
Det porlar så fint.



Skål älskling.
Trevlig sommar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar