Pin it

10 september 2016

Mönster till Gubbar - Moster Sans stickerier

Jag blev tillfrågad här på min blogg om mönster till mina gubbar.
 Jag hittade mönstret själv bland mina stickningsgrupper jag är med i.
Men jag minns inte vilken tyvärr.
Mönstret är faktiskt på franska, men det är väldigt lätt att förstå.

Här kommer det på svenska.

Mönster

Jumpersticka  eller strumpsticka 3mm
5 eller 6 olika färger garn (A-F)
1 stoppnål
Vadd

Färg A= Mössa
Färg B= Mellantråd
Färg C=Ansikte
Färg D=Tröja
Färg E=Byxa
Färg F=Skor

Börja med att lägga upp 30m med färg A.
Sticka 10 varv slätstickning

Byt till färg B och sticka 2 varv slätstickning.
Byt till färg C och sticka 10 varv slätstickning
Byt till färg B och sticka 2 varv slätstickning.
Byt till färg D och sticka 10 varv slätstickning
Byt till färg B och sticka 2 varv slätstickning.
Byt till färg E och sticka 10 varv stlätstickning
Byt till färg F och sticka 4 varv slätstickning
Maska av.

Sy ihop mössan från avigsidan och forstätt sedan att sy ihop kanterna.
Vänd arbetet rätt och stoppa i vadd.
Sy sedan ihop fotkanten.

Nu ser arbetet ut mer som en korv.
Ta en tråd och tråkla i underkanten av ansiktets slut och dra ihop, fäst.

Sedan syr man markering i gubben för armar och för benen.
Nu är gubben klar enligt mönstret.

Jag har självklart ändrat lite i mönstret och jag använder mig av vilka färger och hur många färger jag vill. Jag gör randigt eller helfärgat, jag gör halsdukar och hår.

Lycka till.
Övning ger färdighet och det finns inget rätt eller fel

Moster Sans stickerier

Moster Sans stickerier

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar