Pin it

24 december 2016

God Jul


En God Jul önskar jag Er alla,

 Jag hoppas ni får en fridesam jul, en vit jul, en trevlig jul, en lugn jul.

En stickig jul, eller stickande jul, full med mysigt garn.
En pysseljul







Hos mig blir det tyvärr en grön jul, efter all snö vi fick så har det smält bort lagom till jul.
 Utegranen lyser där ute, tänk om den hade varit full med snö, det är så vackert.






Hos oss måste den äkta granen tyvärr vara ute då jag är allergisk och vi får ha en plastgran inne.
 I år köpte vi även en ny fin gran, mitt i stöket kom vi på att den gamla granen som hade sett sina bästa år åkte på soptippen förra året.




Hur som.
Skinkan är klar och det blev den traditionella skinkmackan igår kväll.
Det är lite roligt det där att nästan alla har kvar den traditionen även då man köper färdigkokt skinka idag. Det var ju efter att man kokat skinkan och efter griljeringen man skulle smaka av hur skinkan blev.
Jag har faktiskt inte köpt färdigkokt skinka i så många år ännu.



Det blev allt svårare att få tag på färsk rå skinka i affärerna och det blir nästan tvingande att köpa färdigkokt. Nånstans inom mig vill jag koka skinkan själv.
jag vill koka grisfötter, oxtunga själv, jag vill lägga in min sill själv.
Pepparkaksak och lussebak.



 

 Det blir så mycket godare då och det är ju det som gör att det blir julstämning.
 Sen ska man doppa, dopp i grytan. Dopparedagen, Julafton.


Våra gamla traditioner smälter samman med nya. Midvinterblot

Det är lika svårt att få tag på våra gamla maträtter som rullsylta, pressylta, tunga, grisfötter.
Lutfisken hänger allt jämnt kvar.
Jag gillar vårt gamla svenka traditionella julbord bäst.

Nu är det dags för den tradionella frukosten.
Risgrynsgröt, varm choklad med vispgrädde och ja så klart julknäcke med julskinka och senap.



God Jul



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar