Pin it

6 juni 2017

Sveriges Nationaldag 6 juni


Svenska Flaggans dag, senare även Svergies Nationaldag
Efter en massa herrans år senare blev det äntligen en helgdag.
Det var inte så länge sedan det trädde i kraft.

När jag var liten och vi firade Svenska flaggans dag, Kungen utropade alltid - Svenska flaggan gul och blå hurra hurra hurra och hurra.

Idag får vi fira vår dag.
Idag får vi vara stolta
Idag får vi hissa vår Svenska flagga
Idag får vi sjunga den gamla Svenska Nationalsången



Grattis Sverige


Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna

Du tronar på minnen från fornstora da'r
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad Du var
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar