Pin it

3 maj 2018

Poncho stor och liten

Restgarner, i somras satt jag och rullade nystan av restgarner.
 Av alla nystan har jag stickat sockar och filtar och sockar igen.
Tro det eller ej, men jag hade nystan kvar i nyansen vit, gul, glitter, guld och limegrön.
Nu stickar jag upp det allra sista restgarnerna.
Först funderade jag vad ska jag sticka?
Men det funkar inte att sticka sockor med ett nystan som är blandat med paljetter och glitter.

Så det blev en poncho, fast denna gången stickade jag i en annan teknik än tidigare.
 Tidigare har det varit på vanlig jumpersticka och man stickar likt en bred halsduk, men sedan syr man ihop ena kortändan mot långsidan.
Oftast använder man stora stickor och stickar i rätstickning.

Poncho Moster Sans Stickerier

 Nu använde jag en rundsticka, började med 9 mm 40cm och sedan bytte jag till  9mm 80cm rundsticka när maskorna hade ökat.
 Jag stickade ett par centimeter och sedan ökade jämnt över varvet.
Jag fortsatte ökningarna kontinuerligt efter ett antal stickade varv tills jag var nöjd med vidden på ponchon.  Ponchon stickades uppifrån och ned.

Nu passade jag på att sticka en liten poncho till BJD dockan använde rundsticka även här en 7mm 40cm rundsticka.

Poncho BJD Docka Moster Sans Stickerier



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar