Pin it

24 maj 2019

Disktrasa

Nu är det fokus på disktrasor.
 Sticka disktrasor?
Så tänkte jag faktiskt när jag såg stickmönster för disktrasor.

Men i dagens slit och släng samhälle kan det vara bra att få ha något beständigt.
Jag hittade ett fint garn "cotton clean schachenmayr" hos Inte bara garn i Sundbyberg.

Garnet var trevligt och lätt att sticka i.
Jag har även kollat lite på olika mönster samt köpte en bok med mönster för inspiration.


Nu tänker jag sticka fler trasor, men i andra garner.

Den ena trasan är stickad i vanlig slätstickning.
74m på sticka. Sticka sedan 4 varv rätstickning
Varv 1: rm
Varv 2: 3 rm, am fram till sista 3 m, 3 rm.
Upprepa varv 1 & 2 till önskad längd.
Avsluta med 4 varv rätstickning.
Maska av löst.



Den andra trasan är stickad i bruten resår.
75 m på sticka.
Varv 1: 1am, *1 rm, 1am* ; upprepa från * till * varvet ut.
Varv 2: rm
Upprepa varv 1 & 2 tills arbetet mäter 25 cm eller till önskad längd. Maska av löst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar