Pin it

6 augusti 2017

Spara in plast - Sy egen väska

I dagens Sverige talas det mycket om plastitar i havet.
Nu har många affärer börjat följa livsmedelsaffärerna om att man får betala för kassar.

Jag har ju tidigare stickat nätkassen som man kan ha frukten i istället för att ta dem små plastpåsarna.
 Nu har jag sytt min första egna kasse.
Tygkassar har jag sedan tidigare och dem slits ut rätt snart och man behöver tvätta dem ofta.
Så, varför inte göra en egen?

Som jag har bloggat om tidigare så var min tanke att göra en kasse av stuvbiten från fjärilstyget.

Jag började skissa på olika typer av väskor/kassar i mitt block.
Sen ritade jag av en tygkasse på mönsterpapper och ritade om lite efter mitt block.

Efter att mönstret var klart var det bara att mäta ut på tyget.


Att sätta sig sedan och sy själva väskan gick superfort.
 Inom 30 minuter hade jag sytt klart allt.


Om jag är nöjd?

Absolut!
Supernöjd.

Det bästa med textilvaxduken är att den är lätt att tvätta av.
Tyvärr är nu det väl en typ av last i denna, men jag återanvänder ju min väska istället för att ta nya påsar hela tiden. Dessutom är den ju för söt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar