Pin it

27 juli 2018

Saft- vita vinbär

Saft saft hallonsaft bättre saft har ingen haft...
 Smurfarnas visa.

Jag fick en liten liten skörd vita vinbär i år, det kokade jag saft på,
 det blev en flaska färdig saft.

Vi har värsta torkan i mannaminne, varmt, mellan 31 - 36 ºC var och varannan dag. Allt torkar bort.
Skördarna blir små eller skrumpnar, blommorna blommar ut på nolltid.

Åter till saften.




rensade och sköljde av bären,  i med dem i en gryta med vatten.










Koka upp,  mosa lite med slev mot kanten.












Häll av och sila bort bären.











Koka upp  den avrunna saften och skumma.
I med socker, smaka av,
jag satt även i vanilj faktiskt.



Sen hade jag i bensoat och jag tvättade flaskan med atamon.

Tips




inga mått tyvärr, jag kokar på känsla och smak.
Är man nybörjare i saftkokandet råder jag till att följa recept från kokböcker, det var så jag började en gång i tiden och jag brukar skumma igenom ibland bara för att friska upp minnet, och eller om jag använder ett nytt recept.
Jag införskaffade en saftmaja för en massa herrans år sedan, den är bra om man ska koka på en massa bär.


Åter till värmen, vad passar inte bättre än Tomas Ledins gamla slagdänga " Sommaren är kort "
från 80 talet?
 Jag minns väl texten sådär, det är ju några år sedan jag var tonåring och sjöng denna sommardänga.

inte ett moln, så långt ögat kan nå
inte en droppe regn på flera dar
med en glass i min mun
o sandaler i plast
går jag i solen och tänker på dig
ljusblåa dagar seglar förbi.

Sommaren är kort
det mesta regnar bort
nu är den här så ta för dig solen skiner idag
hösten kommer snart
det går med vindens fart
så ta för dig solen skiner i dag

hittade ett klipp från Allsång på Skansen, Tomas några år senare, men alla kan sången...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar