Pin it

22 oktober 2016

Mandelkakor




Idag har det varit full rulle kan man lugnt säga.
Morgonen började med att jag åkte och storhandade, hem packa upp alla varor,
Innan jag åkte så hade jag satt på en tvätt, så hänga upp den, göra lite frukost.

Nu var det dags att gå ut och göra dagens dagsverke. Det var städdag idag i samfälligheten.
 Så efter att ha stått och klippt sly ett par timmar i det friska höstvädret var det dags att gå in och koppla av resten av dagen.

Inte jag inte, vad gör man då?
Jo jag sätter igån värsta projektet i köket.
Jag börjar baka, mandelkakor.

Oj så gott det blev, nybakta kakor och en latte avnjutandes i soffan med levande ljus.

Recept mandelkakor ca 50st
125g smör
1½ dl socker
2 tsk riven citronskal
½ dl mald mandel
1 ägg
3 dl potatismjöl

Rör socker och smör smidigt.
Tillsätt citronskalet, ägget och mandeln och potatismjölet.
Knåda samman degen, dela den sedan i små jänstora kulor.
 Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper, tryck dem lite lätt med en gaffel.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 175ºC, 10-15 min.

Låt dem svalna på galler.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar