Pin it

13 december 2016

Lucia - 13 december Svensk Tradition

I dag är det Lucia.
 Det magiska datumet i decemer, 13.

Vår vackra svenska tradition, som änglar skrider Lucia med tärnor i
vidmintermörkret med ljus i håret.
Lucia med ljuskrona i hår och sitt röda band runt midjan och tärnorna
med glitter i hår och runt midjan.

Det var länge sedan nu jag fick se Lucia live.
Det är inte många företag som har Lucia till sina anställda längre, trist, otroligt trist.
Det är väldigt uppskattat ska jag säga.

Lucia är ett helgon, Hon, flickan, kvinnan är ett helgon, det är henne vi hyllar i midvintermörkret.
  Det är hon som kommer med ljus i hår.

Lucia var högtidligt, det var en ära att få vara med i Luciatåget.
Det var en ära att vara Lucia.
Vi lussade jämt när jag var liten, undrar om jag får se en riktig Lucia när jag är gammal ?
Tror inte det.
Tyvärr.

Nu är det Lucia, shh nu kommer hon...skrider in i Kyrkan.

Natten går tunga fjät

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar