Pin it

28 november 2018

Svart kort trikåkjol

Hade lite svart trikåtyg kvar sedan tidigare då jag sydde ett linne.
 Tänkte att det kanske kan bli en trikåkjol som slutar ovanför knät.
 Då jag inte hade något mönster sedan tidigare på just den hör typen av kjol var jag tvungen att rita ett.

Jag har en kjol som är just en sådan modell och som jag bara har en av.
  Sagt och gjort.

Fram med mönsterpapper och kjol som står som modell.
Rita av kjolen  och klippa mönster.



Sen var det bara att rita av på tyget och klippa till.
Jag har sytt sidokanterna och sedan sydde jag jag faktiskt inte nederkanten.

Jag hoppade på resåren upptill först. 
Jag sydde en kanal som jag drog in en bred resår i.

Tro det eller ej, men katten har vilat på mitt tyg så nu är den full av katthår. 


Nog om det, åter till min kjol.

  Nederkanten vek jag dubbelt och sydde sedan 2 sömmar längs med nederkanten.
Tyckte att det blev snyggt.

Nu är kjolen tvättat och det enda som återstår nu är att stryka till
kjolen lite.


 Tyget är klippt i ett helt framstycke och i ett helt bakstycke.
Bakstycket är något längre samt bredare.

Allt för att rumpan ska få plats.

Resåren i midjan är något högre och jag har dragit i en bred resår för bättre passform.

Nederkanten är som sagt upplagd dubbelvikt och jag sydde kanten och sedan lade jag en söm högre upp.



Kjolen slutar ovanför knät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar