Pin it

29 december 2019

Ljus återvinning

Återvinning årtiondets ord.
 Låter bättre att säga också än att säga spara och snåla.
 Återvinna.

  Man kan väldigt lätt göra nya ljus av gamla ljusstumpar.
Släng dem inte, lägg stumparna i en låda.

 Man behöver utöver det en form eller flera och vekar.
Antingen köper man vekar på hobbyaffärer eller så kan man köpa ett bommulsgarn.
Formar, det kan vara allt från gamla plastbunkar till äggkartonger.
Fantasin sätter gränser.

Själv har jag sparat äggskal som jag diskat rent väldigt försikigt.
  
Smält stearinet i en kastrull eller i ett vattenbad, ta bort eventuella gamla vekar.
Blanda färger eller smält stumparna färgvis.

Häll upp i formarna, tänk på att försöka få veken så rak som möjligt.
Du kan ta och snurra upp veken på en pinne med tejp så att den inte sjunker ner i formen.

Häll stearin lite i taget och låt stelna en stund.
Häll på mer och stelna.


 Det bildas gärna fickor som stearinet sedan sjunker ner i.
 Jag har köpt en spray som jag spreyar på insidan av dem formarna jag ska använda så att ljuset lättare släpper kanterna.

För att ljuse lättare ska stå kan man skära av en liten bit i botten.
Som mina ägg tex.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar