Pin it

22 maj 2016

Moster Sans rabarberpaj

Moster San, det är jag det.
Min äldsta systerdotter var det som kallde mig det först.
Hon hade problem att utala mitt namn, så det blev moster San.
Moster San, Moster Sans stickerier,  det är mitt det.

Idag skulle min svägerska komma förbi på en kaffetår.
Tänkte att det vore nog roligt att bjuda på något tuggbart till kaffet.
Vad finns det hemma?
Rabarber, nu är dem ju som bäst när dem är precis nya på senvåren, försommaren.
Små, späda, mjälla.

Jag gillar ju inte pajdeg därför äter inte jag paj, smulpaj eller vanlig paj. Något jag absolut inte tycker om är vaniljsås/marsansås. Brrrr

Jag gör en egen påhittad deg, som inte smakar paj.

Moster Sans pajdeg ( alla mått är ca mått då jag är dålig på att använda mått)

Sätt på 200ºC Varmluftsugn

Smöra en pajform

Blanda i rostfri bunke

Hacka 1dl hasselnötter
1dl vetemjöl
1 dl havegryn
½ dl koksflingor
½ dl farinsocker
25-50g smör
En aning kardemumma ( mortla hel för arom och smak)
kanel

Rör ihop till en smidig deg,
knåda ut i pajform.

Fyllning
Ansa och skala rabarber.
Skär i mindre bitar och fördela ut i pajen
Strö lite potatismjöl över
Farinsocker och kanel.
Några klickar smör

Grädda i ca 30 minuter i 200ºC Varmluftsugn


Jag fick höra att detta var det godaste svägerskan och min man ätit.
 Det blev inget kvar! (det är ovanligt)
Degen blir knaprig och lite kolaaktig i smaken.

Sen smakar det extra gott när kaffet serveras i koppar på fat, så är det.
Muggar i all ära, men kaffekoppen, se den är bäst.

Gott !

Nu gjorde jag en liten deg då jag använde mig av en liten form.
Man får prova sig fram, ibland går det åt pipan och ibland blir det succé.

Blogginlägget är uppdaterat 2016-05-27

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar