Pin it

28 maj 2016

Twin Peaks paj med giro d'italia grädde

Dagen till ära kan man säga fast jag inte hade en tanke på det.
 Jag kände för att göra en körsbärspaj, har aldrig gjort paj med körsbär tidigare.

Det började med att förra året köpte jag körsbär eller bigaråer. Jag kärnade ur och skjölde dem och sedan frös jag in. Tanken var att jag skulle göra en paj till hösten när vi tittade på Twin Peaks, men det blev inte av.
Varken paj eller TwinPeaks, det kom annat emellan.

Nu när jag tog fram dem från frysen så tänkte jag att dem såg lite trista ut.
Har ingen punch hemma, men Madeira fick duga,
i med en skvätt i en bunke, i med körsbären och på med lite socker.
 Sen fick det stå och "gotta" till sig.
Under tiden gjorde jag pajdegen.

Sen fick körsbären sila av sig lite vätska och sedan i pajen, på med lite farinsocker och stött kardemumma. In i ugnen ca 180º-200ºC tills det ser klart ut 20-30 min.





Medan pajen var i ugnen vispade jag ihop grädde väldigt tjockt.
Sedan rörde jag i lite äkta vaniljpulver, vanilj extrakt, smultron extrakt och röd mat geléfärg.
Det blev en härligt rosa fluff grädde .






Maken och jag åt varsin bit medan cyklisterna kämpade sig upp mot toppen
 i dagens giro d'italia etapp.




Kan tilläggas att jag gjorde pajdegen helt gluten fri.
Jag har använt mig av glutenfritt mjöl, baked pro, fiber husk, hasselnötter, kokosflingor och profiber istället för vetemjöl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar