Pin it

14 oktober 2020

Adventskalender 2020 - Pyssel

                                            

Adventskalender 2020  - Pyssel



Nuförtiden finns det hur mycket pyssel som helst.

Adventskalendrar har blivit populärt senaste åren.
 Jo visst har vi haft adventskalendrar tidigare, men nu har det blivit lite mer kommersiellt.
Vissa affärer och märken har egna kalendrar.

Det här med att göra en egen kalender har vuxit i popularitet och så hakade även jag på det.

Det började med att jag hade sytt mina panelgardiner och fick tyg över.
 Så ett frö började gro, som blev en tanke som gick till handling.

Jag började med att sy kalendern. Upptill en bård och ned till en fåll. Jag letade fram en blompinne av bambu som sågades av och filade i ändarna.

Jag tog lite jutevävstråd och band fast som hänge. 
Sedan var jag tvungen att sy som hängen med snöre på dagarna där paketen ska sättas fast i.

                                                 

Nu var det paketen kvar.
Jag hittade paket som jag fick vika själv och limma och även locket.
 Har sedan målat paketen i olika julfärger med hobbyfärg som jag har kvar sedan tidigare projekt.
Har ju målat krukor tidigare till julgrupper.
 
 Så när färgen torkat kunde jag rita på siffror.


Tyvärr måste jag säga köpte jag för få paket och köpte även påsar och dem blev inte så bra.
 Det ska vara paket hela vägen om jag gör något liknande igen.


Sen var det innehållet som skulle beställas, köpas och/eller göras.
 Först tänkte jag lite vad man kan ge och sakerna ska ju få plats i paketen.

Jag hittade ett pussel med stora bitar som man ska färglägga själv.
Kritor ena dagen, några pusselbitar andra och resten tredje. 
Lite gott någon dag, lite nyttigt andra dagen.


Jag har använt mig av ett jutevävssnöre som jag knutit runt om paketen och sedan har jag knutit fast dem i det fastsydda snöret på adventskalendern.

Jag började i god tid eftersom pyssel tar tid, och den måste vara tillhands den 1 december då ska ju 1a luckan öppnas.


Innehållet i dem 24 lådorna har varit, pyssel, lek, godis, nyttigt och behov.

 Jag hoppas att detta kommer att uppskattas och vara roligt.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar