Pin it

25 oktober 2020

Moster San Bakelse




Hade några formar hemma som jag klurat ett tag på vad jag ska baka i dem. Kommer ej ihåg varför jag köpte dessa formar heller.

För några år sedan bakade jag efter ett recept från Leila Lindholm och då skulle man använda kondenserad mjölk som man kokade och det blev en knäck/kolaliknande smak på det bakverket.

 Sedan har jag experimenterat själv lite med att göra någon typ av paj med jordnötssmör och choklad och som jag bloggat om.

Kanske var då jag köpte dem där formarna?
Det är ju jättelänge sedan.  👀


En tanke som blev en idé som blev verklighet.

 I går slog baktarmen till och jag satt igång.

Nu gjorde jag min bakelse.

Det är säkert redan någon som gjort detta och som har namngett alstret.
Jag har inte sett detta och kom på det själv.









Jag gjorde nu en mördeg och jag gjorde ett recept som räcker till  ca 50 st småkakor.

Moster San Bakelse
ca 12-15 st.

Recept;
1 sats mördeg
1 burk kondenserad mjölk ca 390g

Ta bort pappret från burken Kondenserad mjölk.

Koka kondenserade mjölken i minst 2 timmar 
 Burken ska vara täckt med vatten hela tiden, jag brukar koka lätt under lock.
När den kokat klart håll burken med en kökshandduk när du öppnar locket på burken.

Under tiden gör du en mördeg. Låt vila svalt.

Sätt på ugnen ca 175°C

Forma degen till små bollar och tryck lätt ut dem i formarna.
Fyll på med den kolatjocka kondenserade mjölken,  inte ända upp till kanten låt det vara ett litet utrymme.

Grädda i mitten av ugnen ca 10-15 minuter eller till bakelserna fått färg.

Låt svalna innan förtäring.



Mördeg;

4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 ägg
200g smör
2 msk vaniljsocker

Blanda alla torra ingredienser, dela ut det rumsvarma smöret och knäck i ägget.
Blanda ihop till en smidig deg.

Detta recept räcker till ca 50 småkakor.
Degen håller sig i några dagar om den får stå svalt.

Jag ska nu baka en massa småkakor då jag har mördeg så det räcker och blir över.










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar