Pin it

30 mars 2016

Sala Silvergruva

Vi gjorde en utflykt till Sala Silvergruva. ( min man har fantastiska bilder)
Ekosalen
 Vi förhandsbokade 155m turen och jag kan säga att den räckte mer än väl.

Att åka 4,5 minut i en fullsmockad hiss ner 155m i en gruva..sådär på en skala 1-5.
Jag gillar inte hissar.


Väl nere kallt riktigt kallt, men riktgt läckert.
Orterna var både smal och breda, på sina ställen var det så lågt att till och med barnen fick huka sig.
Tur man har hjälm på sig för jag slog i några gånger.

Vissa salar är rikigt häftiga med en akustik som hette duga.
Hissen
Vår guide Joel sjunger även i kör och när han började sjunga i ekosalen så var det riktigt mäktigt.

Det är några som utforskar sjön och letar efter ett kungasigill.
Det är den tidiga delen av gruvan som har blivit vattenfylld. Det är inte lätt att dyka i grottor och det är en väldigt kall och mörk värld.
Jag har sett en dokumentär tidigare om just denna grottdykning i Sala Silvergruva.
Sen är det dags att tränga ihop sig igen i hissen, 4,5min upp.

Ute.


Turen tar 1,5 timme och tiden går fort, det är vackra vyer, lite läskigt och en tillbakablick i vårt historiska arv. Turen är lätt, inga strapatser trots at det kan vara lite knöligt och isigt på vissa ställen, men det är inga trappor och annars är underlaget lätt att gå på.

Jag hade mössa, ulltröja, haslduk, handskar och kängor.
Trots det var jag genomfrusen, kylen går in i allt.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar