Pin it

15 augusti 2015

Äntligen helg

Äntligen helg !
Exakt så känner jag efter denna veckas arbetspass även om denna vecka inte var lika intensiv som förra veckan så är jag helt urlakad.

Denna vecka har även bjudit på vackert och varmt väder som kom som ett brev på posten till alla som kom tillbaka från semestern, typ alla i hela Sverige.

Nu kom solen, nu kom värmen.

Idag är det varmt, jag klagar inte, absolut inte.

Jag har passat på att koka saft idag av alla varma dagar på året så kokar jag saft.
Jag måste göra plats i frysen, det är så bara. Jag har ingen plats för svampen som kommer att komma senare.

Sen har jag även gjort om lite på bloggen och snart kommer jag att aktivera fler sidor.
 Men nu ska jag faktiskt gå ut i det soliga vädret och njuta en liten stund innan det är dags för mat.
Idag blir det grillspett, ingen överraskning kanske, jag är nog inte den enda som grillar i landet idag.

Nu har jag även rensat ut en massa saker jag sparat på mig, jag måste ta tag i deta och åka ut på loppis. Men det är så tråkigt att stå själv, är det inte det?
Jag vet egentligen inte, jag har aldrig sålt på loppis själv.
Hur gör man?
Vart ska man åka?
Jag behöver en veteran att hålla i handen.

Igår bakade jag faktiskt kom jag på nu, men missade helt att ta kort på skapelsen.
Inget märkvärdigt, men lite gott till kaffet eller teet och snabbt.

 Du tar helt enkelt 2 st frysta plattor smördeg och kavlar ut dem lite, dela i plattorna i 2 delar = 4 halvor.
Hacka mörk blockchoklad i lite olika storlekar, smått och lagom stort.
Lägg i den hackade chokladen, lite mandelmassa, några droppar apelsin- eller citronarom.
( Ingredienser som alla har hemma jämt eller hur?)
Rulla ihop härligheten och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Pensla med ägg och strö över finhackad choklad.
In i ugnen på runt 200-225°C tills skapelserna har fluffat upp sig och fått fin färg.
Jag tog ingen tid då jag hastade ihop detta och slänge in plåten och sedan började jag fixa med middagen.

Gott var det i alla fall.










Min pärlplatta mobil.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar