Pin it

30 augusti 2015

Den älskade och hatade fisken


Surströmming, ett laddat ord.
Antingen bläää eller åhhh sååå GOTT !!

Jag är en av dem åhhh sååå GOTT !!

Norrländska delikatessen

Premiären var 18 augusti och igår var det dags för Surströmmingsskiva hos väninnan.
 Vi var 7 hungriga glada tjejer eller ja ja ok, damer som träffades hos väninnan för en måltid.

Först fördrink och lite snacks, sedan middagen.

Hackad gul - och rödlök, tunnbröd, mjukt för dem som vill äta klämma och
 hårt tunnbröd för oss andra.
Så gott med tunnbröd.
Sen var det den underbart goda mandelpotatisen, det fanns lite creme fraiche, god röra och tomat så klart. Fisken vi får inte glömma fisken.
Jag föredrar hela firrar inte fileérna och jag föredrar Kallax. Den goda Kallax, fjolårets så klart.

Så gott det var !
 sältan. mmm

Vad dricker man till strömmingen ?
Jo mjölk !
och snaps så klart, kall Hallands fläder, len och fin slinker ner så gott i strupen.

Kalaset började 16 och jag släntrade innanför dörren 01:30 ca, då har jag 4 minuters promenad...

Avslutade kvällen med ett glas mjölk och en smörgås.
Då blir man aldrig bakis, sant, konstigt nog.

Nu är det ett helt års väntan på nästa strömming.
Jag längtar redan dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar