Pin it

23 augusti 2015

Hembakade ostfrallor

Provade på att baka egna ostfrallor.
Jag gjorde vanliga frallor på olivolja och vatten.


Dem blev rätt goda, men som vanligt är hembakat bröd alltid godast när dem är varma och smöret smälter.

Gör en vanlig matbrödsdeg.
2 pkt torrjäst
10 dl vetemjöl
6 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
(socker)
en nypa anis
en nypa kummin
riven ost

Då jag gjorde en "kalldeg" använde jag mig av torrjäst.

Mortla kummin och anis.

Blanda alla blöta ingredienser och blanda ner i din assistent.
Häll sedan alla torra ingredienser och låt assistenten blanda/knåda tills degen släpper på kanterna.
Degen ska vara lite lätt kladdig.
Låt  jäsa under duk eller under lock ca 20 -30 min.

Sätt på ugnen på 175-200°C

Forma degen till runda bollar, sätt på riven ost på toppen av frallan och låt jäsa på plåt en stund.

Pensla frallorna med lite vatten och sätt in i ugne, varmlufts ugn rekommenderas.
Grädda i ca 30-40 min, ta ut plåten och pensla frallorna med lite ljummet vatten så att skorpan mjuknar lite.

Låt sedan frallorna svalna under duk på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar