Pin it

28 november 2016

Chokladblommor

Chokladblommor, eller som dem heter i receptet,
Kylskåpskaka med russin och pekannötter.


Är inne i en bakperiod, då jag bara vill baka hela tiden.
 Nu måste jag handla basvarorna, dem har tagit slut.
 Hemma har jag bara det ovanliga såsom, glykos, kondenserad mjölk, bakchoklad i alla former, florsocker, saffran, kokosmjölk, ja osv.


Det här receptet har jag velat göra ett tag nu och det finns i boken "En liten bok om Choklad" som jag fick i födelsedagspresent för ett par år sedan av mina väninnor.

Men det var efter jag gjorde dessa godsaker som visade sig vara väldigt mastiga enligt svensk smak.
 Hade jag vetat det tidigare hade jag stansat ut kakorna med mindre former.
Jag använde mig helt enkelt av pepparkaksformar storlek normal.

Över vattenbad skulle man smälta sirap, choklad och smör.



Smula digestivekex i en form



Blanda dem torra ingredienserna med chokladsmeten
Rör ut jämnt i en form som är klädd med bakplåtspapper.
Låt stelna kallt.
Ta ut fomen och pudra över en blanding av kakao och florsocker eller bara det ena om du vill.
Sedan tar du en form och stansar ut kakor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar