Pin it

6 november 2016

Hemmagjorda Chili cheese

Är du som jag riktigt fast för chili cheese?
 Tro mig, jag älskar chili cheese.

Det är så dyrt bara. Små påsar för hutlösa priser.
Förr kunde man gå till hamburgerkedjorna och köpa ett 10-pack för en human summa.
Sedan blev dem färre och färre i påsen för samma "humana! summa. Numera är det styck pris och inte human summa. Hutlöst.

Tittar i frysdisken, se där se där en påse med 8 små bollar för 40 spänn.

Köpte för några veckor sedan en fritös, tänkte att nu är det dags att investera i en fritös.
Man kan göra allt möjligt i den, munkar, pommes, kyckling, banan, räkor och chili cheese.
 Den briljanta ideén föddes i veckan.
Vad har man i dessa, kollade runt lite om jag kunde hitta några recept.
Läste lite tips på nätet och sedan ner till affären för lite inhandling av ingredienser
såsom ost och chili.
Kassören kollade lite extra när jag slängde upp ost, ost, ost, ost och åter ost, sedan chili.
Resten hade jag hemma.
Nu är ju jag så där att när jag provar något så ja jag bara rör ihop. Jag har inga mått, nedan recept är endast ungerfärligt.


 Dem blev supergoda, mannen min sa att dem smakade precis som köpta.




Recept

4 droppar Cholula hot saus, eller annan chilisås
3-5 färska gröna jalapenos
½ paket färskost
½ paket philadephiaost
3 nävar riven pizzaost
4 skivor cheddar med chili hamburgerost
6 skivor hushållsost (färdig skivad förpackning)
3 babybel

2-3 ägg
1 dl mjölk
ca 2 - 4 dl mjöl
ca 2-4 dl panko (går bra med vanligt ströbröd eller blanda)
 Jag hade inte så mycket panko hemma så jag blandade med vanligt ströbröd.

Hacka och eller riv allt fint, ner i en bunke och droppa i chilisås samt lägg i färskosot och philadephiaost.
Rör ihop till en smet och rulla sedan till bollar.

Panering
Ta nu och knäck äggen och vispa ihop med mjölken.
Häll upp vetemjöl på en tallrik och ströbrödet på en annan tallrik.

Doppa en boll i äggsmeten, sedan i vetemjölet, sedan i äggsmeten igen och sedan i ströbrödet.
Upprepa proceduren för alla små ostbollar.






Fritera nu snabbt på hög värme och låt torka av på hushållspapper eller bakplåtspapper.
Friteringen måste vara snabb så att osten inte sipprar ur.
Testa först med enstaka om du är osäker.


Avnjutes varma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar