Pin it

27 september 2015

Äppel - och blåbärsknyten





I går var jag lite småsugen på något.

Vad göra då?

Jo jag kollar i skåpen och kanske kan baka lite ?

Hittade ett paket med smördegsplattor i frysen.
Jag hade svenska äpplen hemma, blåbär i frysen, hemlagad sylt, farinsocker, sirap, kanel, kardemumma och ägg.

Sagt och gjort.

På med ugnen ca 225°C.
Fram med bullformar.






Jag började med att kavla ut smördegs plattorna och delade dem i 4 delar.
Tog en fyrkant smördeg och lade i lite äpplen, kanel, kardemumma, sirap och farinsocker.
Sen gjorde jag ett knyte och lade i en bullform.

Gjorde även blåbärsknyten.
Tog en fyrkant smördeg och lade i några frusna blåbär, en klick hemmagjord drottningsylt och en skvätt slovensk blåbärs konjak.
Sen gjorde jag lika här ett knyte.







Pensla på med ett ihop vispat ägg.

In i ugnen tills smördegen fått fin färg och ser klar ut.
Ta ut knytena och servera dem varma till en kopp te eller kaffe,

Perfekt som tillbehör till afternoon tea eller en svensk fika.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar