Pin it

22 januari 2020

Överdrag och pedalpåsar

Överdrag till symaskinen, varför sy nytt?
 Jo det överdraget jag hade var av plast och många år på nacken. Det har helt sonika gått sönder.

 Plasten torkar.
Så jag letade bland stuvbitarna och fann en lagom stor bit av Lane, Arvidssons Textil.




Jag började med att rita av det gamla överdraget och mäta på maskinen. Sedan klippte jag 2 sidor samt en överdel.
  Jag sydde ihop sidorna och sedan sydde jag fast överdelen.
Till det sydde jag sedan en påse för att förvara pedalen och sladdarna i, snörena sydde jag av samma tyg.
Däremot har jag åtsnörning bara från ett håll.









Nu när jag hade sytt ett fin överdrag till min Singer Tradition kände jag att det nya tillskottet Singer One inte skulle få vara utan ett täcke och slippa plasten.
Jag ropade in ett 70 tals tyg från Tradera.

Nu fick jag även testa och sy på min nya maskin.
Vilken skillnad.
Så mycket som jag syr nuförtiden så var detta ett steg i rätt riktning.

Nya mått, klippa ut och sy ihop.
Jag gjorde dock likadant. Sydde sidorna och sedan överdelen.







Påse då till pedalen och sladdarna.
Ja nu räckte tyget även till det.
Så jag fållade och sydde ihop sidorna.
Vek ner en kant och sydde ihop.

Tråden till denna har jag tagit från en chokladask,
Lindt choklad Masterpices.

Det blir ju riktigt snyggt att använda dessa snören.




Sedan är det bara att dra igenom tråden genom hela påsen.
Nu hade jag en tråd och endast en ihopsnörning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar