Pin it

21 januari 2020

Påsar och kassar

Påsar och kassar får man aldrig nog av.

Vi behöver kasse till matlådan så vi kan bära den tryggt utan spill i väskan.
 Idag behöver vi även en lite tygkasse i väskan ifall vi stannar till och shoppar då vi inte får någon plastpåse i butikerna längre.

När jag var liten flicka fick man sy en "gympapåse" eller gymnastikpåse i syslöjden.
 Det är väl inga barn idag som använder sig av en sådan, men den gamla hederliga gymapåsen är användbar även idag. Det är inte gymnastikdräkt och sockerplast som ligger i den utan kanske skor som man ska packa ner till resan eller varför inte leksaker eller kläder som kan hängas på förskolan.

Nu behövde jag en ny matkasse då jag kasserade den gamla. Hittade en stuvbit av en vitvaxduk med älgar. Så jag snörde ihop en kasse som jag kan ha matlådan i, tryggt i väskan utan att det droppar eller läcker.
Vem vill ha sås eller sylt i väskan?
Inte jag, men det var exakt det jag fick här i mellandagarna. När jag kom till jobbet hade jag sås i hela väskan så det var bara att börja tvätta innan jag ens fick morgonkaffet.
Efter det sydde jag en Älgkasse.


För en tid sedan fick jag överblivet tyg av en kollega. Bättre att den slatten kommer till användning än att bara ligga i skåpet. Supersnällt av henne tycker jag.
Av det tyget har jag sytt ett örngott, ett påslakan, ett överkast ( allt till en liten säng) och det blev en liten liten bit över så jag sydde en kasse och en gympapåse.

 Det är inte alls svårt att sy en påse,
2 sidor som fållas och sys ihop.
Sy en kant och en till innersöm så att det blir en kanal.
Sprätta upp några stygn i vardera sida och trä igenom en tråd runt hela. Knyt trådändan.
Från andra hållet trär du i en ny tråd igenom och knyt trådänden.
Nu har du 2 trådar från två håll och det är bara att dra ihop.

Till kassen använde jag ett par slitstarka band och till påsen anävnde jag mig av satinband som jag hade över.




Vad hände med sockerplasten? Finns dem kvar ?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar