Pin it

19 februari 2015

Röd Sjal och mönster



Mitt nya tågprojekt är en sjal.
Nu var det så roligt att jag även stickade på den hemma.
Jag använder 3 olika garner som jag alternerar mellan hela tiden, eller jag gör faktiskt färdigt garnbollar så jag slipper sitta med flera på tåget.



Bild tagen av Mange Johansson







Jag använder 9 mm, 80 cm rundsticka, mest för att inte sticka mina medresenärer.Jag började i fredagskväll med att lägga upp och ordna med allt och i tisdagskväll blev den klar.Nu ska jag bara blocka den och det börjar jag med i helgen.


Jag började med att lägga upp 3m med dubbelt mohairgarn.Varv 3; 1rm, öka 1rm, 2rmVarv 4; 4rm
Fortsätt nu att öka (som varv 3) på vartannat varv tills du har 73m.


Öka nu på nästa varv = 74m
Sedan stickar du 3 varv rm.


Börja sedan att minska, du ska alltså avmaska 1rm lika du gjort ökning tidigare.
Varv 1; Avm. 1rm,  73rm
Varv 2; 73 rm
Varv 3; Avm.1 rm, 72rm
Varv 4, 72 rm

Gör nu denna minskning på vartannat varv tills du har 3 rm kvar.
Sticka 2 varv rätt.



Avmaska




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar