Pin it

10 januari 2015

Nya handledsvärmare

Nya handledsvärmare i resår
Jag hade lite restgarner kvar från min krage jag stickade så jag tänkte att jag kunde behöva ett par handledsvärmare.
 Jag stickade dom i vanlig resår, se mönster nedan.

 Tågresorna tar inte lika lång tid när man sitter och stickar.

Nu har jag matchande krage, handledsvärmare, mössa och jacka när jag är ute i naturen eller bara promenerar.

Jag är nästan stiligare där ingen ser mig än när jag pendlar till jobbet. 
Hmmm....

Jag syns i alla fall i skogen när jag kommer vandrandes som en smurf i mina blåa kläder.



Jag är som en smurf i skogen






Mönster 
Resårstickning

Randiga handledsvärmare i resår Dam.

Strumpsticka 5
Garn 2 färger grövre garn eller raggsocksgarn.

Förklaring
rm = rätmaska
am = avigmaska


Högerhand
Lägg upp 48 maskor fördelat på 4 stickor (12m/sticka) 
med färg A.

Sticka sedan 2rm, 2am med färg A tills arbetet mäter 2 cm

Byt till färg B och fortsätt med resårstickning tills färgen
mäter är 2 cm.



Fortsätt sedan med mönster och resår, färg A c:a 2 cm och Färg B c:a 2cm tills arbetet mäter 11cm (eller önskad längd)

Nu ska du öka på sticka 1 och 2. (ökningen sker med färg A och i början av färgbytet)

Sticka 1
Börja med att sticka 10m resårstickning enligt tidigare mönster, gör ökning på sista stickade rm 
(för att slippa hål), du ökar 2am, ta nu och öka i den ostickade am, du ökar nu 2rm, sticka sedan 2am.

Nu har du på sticka 1, 16 m (2rm,2am,2rm,2am,2rm, 2 ökade am, 2 ökade rm, 2am.

Sticka 2 
Sticka nu 2rm, öka nu 2am efter och i den stickade rm (för att slippa hål)
 öka nu 2rm i den ostickade am (för att slippa hål) sticka sedan 10m resår.

Nu har du på sticka 2, 16 m (2rm,2 ökade am, 2 ökade rm, 2am,2rm,2am,2rm, 2am)

Fortsätt hela tiden med färgmönster tills arbetet mäter 15 cm  (färg B) (eller önskad längd.)
Byt till färg A och sticka 1 varv resår enligt tidigare 2 rm, 2am.
Avmaska i resår.

Vänsterhand
Sticka nu vänsterhand lika högerhand, men ökningen gör du på sticka 3 och 4 istället

Sticka 3 är som sticka 1 och sticka 4 är som sticka 2.


Nu kan du antingen sy ihop mellanrummet mellan tumme och pekfinger och eller om du hellre vill sticka eller virka en sträng som du fäster.
Jag har på dessa värmare sytt ihop mellanrummet med färg A.


För Herr skulle jag använda 14 m/sticka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar