Pin it

21 januari 2015

Restips Paris

Paris underbara Paris, hit kan jag åka flera gånger.
 Första gången jag var i Paris var 1986, då liftade jag ner och stannade 1 vecka, andra gången var 2010 och då var jag där endast 3 dagar.

Eiffeltornet
Visst såg jag vissa saker igen, men med andra ögon.
Eiffeltornet, 1986 gick jag inte upp, däremot såg jag en person hoppa, eller jag såg när han landade, därför gick jag därifrån, det förtog lite av Eiffeltornets mystik.
 År 2010 var jag ända upp i Eiffeltornet en magisk upplevelse som tog bort min dåliga erfarenhet sen tidigare. Utsikten, den är enorm!

Vissa delar av Paris hade jag inte sett tidigare och upplevelsen är inte densamma, man åker med andra personer, andra tider, man vill se andra saker.


Montmartre, Moulin Rouge, Sacre Coeur, Camps-Élysseé, Place de la Concorde, Louvren. Ja på tal om Louvren, det var helt annorlunda, nu är det en glaspyramid på gården som är entrén, det var det inte när jag var där första gången.
Shopping såklart, det finns en massa affärer bort från turist Paris.

Nu åker vi upp


Notre Dame






Napoleons grav


Vandra längs Seine, gå till Notre Dame, ett besök på Arme museum kanske eller varför inte besöka Napoleons grav?
Ingång till Louvren



Det gäller att planera sin dag, när vi anlände på eftermiddagen och efter installation på hotellet tog vi oss till Louvren som hade öppet till 22.
Vår andra dag började vi med det berömda tornet och vi var där innan öppningsdags, på så vis kom vi upp relativt fort och hann gå runt innan alla andra kom dit.










Utsikt från Tornet

1548 km till Stockholm

Triumfbågen

Som hittat ett par skor på Champs-Élyseés för endast 890€

Tuilieres Jardin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar